8 Pages V  < 1 2 3 4 > »   
Mentortråd för Alex! (Swedish mentoring), Neo soul oriented
Alex Arvedahl
Sep 26 2022, 10:16 AM
Learning Chord Basher
Posts: 707
Joined: 14-September 14
From: Gothenburg, Sweden
Wow 😍😍
Förväntade mig inte en sån reaktion 🤩🤩 Blev väldigt glad att du gillade det såpass mycket 🤩

Absolut, det är något vi kan ha med i kommande collabs.

You are at GuitarMasterClass.net


Don't miss today's free lick. Plus all our lessons are packed with free content!

Don't miss today's free blues, jazz & country licks. Plus all our lessons are packed with free content!


This post has been edited by Alex Arvedahl: Sep 26 2022, 10:20 AM
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Kristofer Dahl
Sep 26 2022, 10:22 AM
GMC Founder
Posts: 18.755
Joined: 15-August 05
From: Stockholm, Sweden
🤩

Hur gillade du att öva på detta sätt? Dvs lite mer kreativt (komma på eget) snarare än repetitivt (dvs nöta in lessons).

You are at GuitarMasterClass.net


Don't miss today's free lick. Plus all our lessons are packed with free content!

Don't miss today's free blues, jazz & country licks. Plus all our lessons are packed with free content!


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Alex Arvedahl
Sep 26 2022, 11:04 AM
Learning Chord Basher
Posts: 707
Joined: 14-September 14
From: Gothenburg, Sweden
Jag skulle säga att det var mer utmanade men utmaningar är kul så jag tyckte om det.

Lite svårt att veta när man är tillräckligt nöjd med en del för att öva på nästa.
T.ex. när man nötar in en lektion så börjar man på del 1 med ett visst BPM och övar upp och sedan vidare till nästa.

Här blev att jag gjorde ungefär del 1 hur jag skulle ha den, sen del 2 sen gick tillbaka till del 1 och gjorde om den etc. Du känner säkert igen dig i det.


Något som jag gillade med detta sättet var att det känns lättare att applicera. En lektion är bra och lära sig men ibland kan det vara svårt att se hur man ska använda den när man är färdig med lektionen.
Å andra sidan är det lite svårare att mäta progress när man övar mer kreativt enligt mig. Om man övar enligt lektion så kan man antingen gå på nivå eller BPM men här är det svårare att veta om man blir bättre.

För att sammanfatta det så tycker jag om det sättet att öva 😊

You are at GuitarMasterClass.net


Don't miss today's free lick. Plus all our lessons are packed with free content!

Don't miss today's free blues, jazz & country licks. Plus all our lessons are packed with free content!
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Alex Arvedahl
Sep 27 2022, 10:22 AM
Learning Chord Basher
Posts: 707
Joined: 14-September 14
From: Gothenburg, Sweden
Vad blir nästa uppgift?
Fortsätt gärna med video svar där det lämpar sig, tycker det var väldigt givande och kul att kolla på sist gång 😊

You are at GuitarMasterClass.net


Don't miss today's free lick. Plus all our lessons are packed with free content!

Don't miss today's free blues, jazz & country licks. Plus all our lessons are packed with free content!
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Kristofer Dahl
Sep 27 2022, 11:49 AM
GMC Founder
Posts: 18.755
Joined: 15-August 05
From: Stockholm, Sweden
QUOTE (Alex Arvedahl @ Sep 26 2022, 12:04 PM) *
Jag skulle säga att det var mer utmanade men utmaningar är kul så jag tyckte om det.

Lite svårt att veta när man är tillräckligt nöjd med en del för att öva på nästa.
T.ex. när man nötar in en lektion så börjar man på del 1 med ett visst BPM och övar upp och sedan vidare till nästa.

Här blev att jag gjorde ungefär del 1 hur jag skulle ha den, sen del 2 sen gick tillbaka till del 1 och gjorde om den etc. Du känner säkert igen dig i det.


Något som jag gillade med detta sättet var att det känns lättare att applicera. En lektion är bra och lära sig men ibland kan det vara svårt att se hur man ska använda den när man är färdig med lektionen.
Å andra sidan är det lite svårare att mäta progress när man övar mer kreativt enligt mig. Om man övar enligt lektion så kan man antingen gå på nivå eller BPM men här är det svårare att veta om man blir bättre.

För att sammanfatta det så tycker jag om det sättet att öva 😊


Jag brukar mäta resultatet av övningen på två sätt:

* Gillar jag hur det lät? ( jag försöker att ofta spela in mig själv)

* Hur pass stor lust har jag att spela dagen efter? Detta är det ultimata måttet på hur pass inspirerande en övning är.

------

Som din nästa uppgift föreslår jag att du skriver en "vers" till denna låt. I mina öron så har du redan skrivit refrängen.

Jag föreslår att du går ner i dynamik, dvs kommer på något mjukare some inte innefattar den kraftiga komprörelsen (strumming).

* det enklaste är nog att du "arpeggierar" långsamt, dvs spelar en ton i taget i varje ackord.

* Jag tror dock att det skulle bli väldigt snyggt om du spelade lite 'fingerstyle', men jag vet inte hur mkt erfarenhet du har av detta? Hursomhelst tycker jag du ska försöka eftersom detta är ett genomgående drag hos dina favoritgitarrister.

Givetvis skall du fortsätta att använda E dur skalan som din bas 😎👌

You are at GuitarMasterClass.net


Don't miss today's free lick. Plus all our lessons are packed with free content!

Don't miss today's free blues, jazz & country licks. Plus all our lessons are packed with free content!


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Alex Arvedahl
Sep 27 2022, 01:39 PM
Learning Chord Basher
Posts: 707
Joined: 14-September 14
From: Gothenburg, Sweden
Det låter som bra sätt att mäta resultatet på 😊

Spännande uppgift! 🤩
Jag har bara testat lite fingerstyle utan större framgång men det är helt klart en teknik jag vill lära mig och bli bättre på.

Låter bra att fortsätta med E Dur skalan 👌
Ska jag använda samma två ackord också och samma tänk att blanda in lite nya toner här och där?

You are at GuitarMasterClass.net


Don't miss today's free lick. Plus all our lessons are packed with free content!

Don't miss today's free blues, jazz & country licks. Plus all our lessons are packed with free content!
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Kristofer Dahl
Sep 28 2022, 07:56 AM
GMC Founder
Posts: 18.755
Joined: 15-August 05
From: Stockholm, Sweden
Här vill jag inte gärna ge dig konkreta råd, jag tror det är viktigt att man får fatta de kreativa besluten själv tidigt i lärningsprocessen.

Men jag kan säga att du bör absolut testa så många olika varianter du kan komma på. Och hittar du något du är nöjd med 'bara' genom att hålla dig till samma ackord - desto bättre. Många av de starkaste hitlåtarna har ju ofta sjukt enkel struktur.

Men i regel kan man säga att ju fler och bättre verktyg man har, desto lättare blir jobbet. Och det är ju just verktygen vi filar på! 😎

You are at GuitarMasterClass.net


Don't miss today's free lick. Plus all our lessons are packed with free content!

Don't miss today's free blues, jazz & country licks. Plus all our lessons are packed with free content!


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Alex Arvedahl
Oct 2 2022, 09:13 PM
Learning Chord Basher
Posts: 707
Joined: 14-September 14
From: Gothenburg, Sweden
Hur är läget? smile.gif

Det var lite svårare denna veckan. Både för att jag är ovan med fingerstyle och för att det var svårt att hitta något jag gillade och som passade bra.
Jag tycker definitivt att det är ett roligt sätt att öva på och det är utmanade.

Jag är nöjd med resultatet, det är visserligen långt ifrån perfekt men du förstår mina idéer.
Jag är också förvånad att det blev såpass bra att fortsätta hålla sig till dessa två ackorden.
Ursäkta den dåliga kameravinkeln på videorna.

Detta var det som jag slipade på hela veckan


Precis efter jag hade spelat in videon ovan så fick jag denna idén. Vet inte om jag gillar den. Det återstår en del övning innan det sitter och låter rent.


Hör gärna dina tankar på ovan videor samt vilken du föredrar.
Eventuellt kanske man kan använda första videon till vers och andra till någon annan del i sången.

You are at GuitarMasterClass.net


Don't miss today's free lick. Plus all our lessons are packed with free content!

Don't miss today's free blues, jazz & country licks. Plus all our lessons are packed with free content!


This post has been edited by Alex Arvedahl: Oct 2 2022, 09:14 PM
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Kristofer Dahl
Oct 3 2022, 02:26 PM
GMC Founder
Posts: 18.755
Joined: 15-August 05
From: Stockholm, Sweden
Grymt! Jag ger min feedback via video:

You are at GuitarMasterClass.net


Don't miss today's free lick. Plus all our lessons are packed with free content!

Don't miss today's free blues, jazz & country licks. Plus all our lessons are packed with free content!


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Alex Arvedahl
Oct 4 2022, 07:31 AM
Learning Chord Basher
Posts: 707
Joined: 14-September 14
From: Gothenburg, Sweden
Tack för feedbacken Kris! 😊 Kul med videorespons också!

Som du märkte så var spände jag mig en del när jag gjorde vissa ackord. Bra tips på hur man kan slappna av.

Jag filar på detta i några dagar till innan jag gör en ny video.
Hängde inte riktigt med på vad du menade med tonalitet men det kan vi ta i nästa steg.

You are at GuitarMasterClass.net


Don't miss today's free lick. Plus all our lessons are packed with free content!

Don't miss today's free blues, jazz & country licks. Plus all our lessons are packed with free content!
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Kristofer Dahl
Oct 4 2022, 08:05 AM
GMC Founder
Posts: 18.755
Joined: 15-August 05
From: Stockholm, Sweden
QUOTE (Alex Arvedahl @ Oct 4 2022, 08:31 AM) *
Hängde inte riktigt med på vad du menade med tonalitet men det kan vi ta i nästa steg.


Sorry det var bara jag som tänkte högt 😅 , du kan bortse ifrån det. Ser fram emot den finslipade versionen!

You are at GuitarMasterClass.net


Don't miss today's free lick. Plus all our lessons are packed with free content!

Don't miss today's free blues, jazz & country licks. Plus all our lessons are packed with free content!


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Alex Arvedahl
Oct 9 2022, 09:25 PM
Learning Chord Basher
Posts: 707
Joined: 14-September 14
From: Gothenburg, Sweden
Här kommer en finslipad version.
Ditt tips för att bli mer avslappnad hjälpte men det är en del tillfällen där jag kan slappna av ännu mer. Den är inte perfekt men jag gillar melodin i den iallafall.



Ser framemot att höra dina tankar 😊

You are at GuitarMasterClass.net


Don't miss today's free lick. Plus all our lessons are packed with free content!

Don't miss today's free blues, jazz & country licks. Plus all our lessons are packed with free content!
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Kristofer Dahl
Oct 11 2022, 09:14 AM
GMC Founder
Posts: 18.755
Joined: 15-August 05
From: Stockholm, Sweden
Härligt, här syns tydliga framsteg!

Eftersom dessa 'avslappningsövningar' är helt centrala för den stil du vill lära dig - så vill jag att du fortsätter jobba på detta. Ge mig gärna en update om ca 1 vecka.

Parallellt med detta, skulle jag vilja föreslå att du börjar kikar på lite fingerstyle/plock-mönster.

Tex denna lektion skulle kunna var en bra startpunkt:
https://www.guitarmasterclass.net/ls/finger...-handarpeggios/

Du får gärna börja öva på denna ton för ton enligt tablaturen. Men eftersom syftet är att öva på din högerhand, går det lika bra om du "bara" lär dig högerhandsmönstrena. Du kan tex applicera dem på din komposition.

En annan grej man kan göra är att "förenkla" lektionen man jobbar med, tex genom att byta ut någon ton här och där om det gör fingersättningen lättare. Knepet är att försöka hitta en balans mellan att lära sig nya grejer och få bra flyt på inlärningen!

You are at GuitarMasterClass.net


Don't miss today's free lick. Plus all our lessons are packed with free content!

Don't miss today's free blues, jazz & country licks. Plus all our lessons are packed with free content!


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Alex Arvedahl
Oct 12 2022, 09:40 PM
Learning Chord Basher
Posts: 707
Joined: 14-September 14
From: Gothenburg, Sweden
Tack, kul att höra!

Det låter perfekt. Tycker förövrigt att det är väldigt roligt att vi jobbar precis med den stilen jag vill lära mig. Dessutom känns det som du vet vilka olika aspekter som behövs för att uppnå det.

Har börjat att kolla på den lektionen nu. De tre första var enklare jämfört med de två sista.
Det var ett bra tips att förenkla lektionen, inget som jag har tänkt på innan.

I nästa update, ska jag använda något nytt plock mönster eller ska köra på mitt med nuvarande?

You are at GuitarMasterClass.net


Don't miss today's free lick. Plus all our lessons are packed with free content!

Don't miss today's free blues, jazz & country licks. Plus all our lessons are packed with free content!
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Kristofer Dahl
Oct 13 2022, 07:38 AM
GMC Founder
Posts: 18.755
Joined: 15-August 05
From: Stockholm, Sweden
Grymt kul att du tycker vi är på rätt spår!

Du får gärna baka in nåt nytt mönster i ditt övande om du känner att det finns utrymme för detta! (det hänger på hur mkt övningstid du har)

You are at GuitarMasterClass.net


Don't miss today's free lick. Plus all our lessons are packed with free content!

Don't miss today's free blues, jazz & country licks. Plus all our lessons are packed with free content!


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Alex Arvedahl
Oct 17 2022, 08:34 PM
Learning Chord Basher
Posts: 707
Joined: 14-September 14
From: Gothenburg, Sweden
Hej Kris!

Här kommer en ny update. Det har gått ganska bra den senaste veckan.
Jag har lärt mig 4 av 5 mönster från den lektionen och fastnade för ett av dom så applicerade det till kompositionen.

Jag bytte ut några ackord, ett ackord i mitten och de två sista med basen på E strängen var svåra att få in.
Jag insåg även att jag spände mig lite extra när jag spelar in vilket gör det svårare att byta ackord som du pratade om för ett tag sen. Viket förklarar varför jag sitter lite snett och inte kollar mot kameran denna gången.


Det som jag känner skulle kunna förbättras är att få ett bättre flöde mellan de olika ackorden. Nu är det ett ackord och sen en liten paus innan nästa kommer. Jag tror det hade varit finare om vi fått en bättre övergång.

You are at GuitarMasterClass.net


Don't miss today's free lick. Plus all our lessons are packed with free content!

Don't miss today's free blues, jazz & country licks. Plus all our lessons are packed with free content!
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Kristofer Dahl
Oct 18 2022, 08:44 AM
GMC Founder
Posts: 18.755
Joined: 15-August 05
From: Stockholm, Sweden
Wow - här händer det grejer!! 🤩 Det märks att du blev inspirerad av dessa mönster - och som följd har du gjort snabba framsteg!

Jag håller med din analys om flödet mellan ackorden. Det du behöver göra för att komma till bukt med detta är att bryta ner övningen i delmoment. Dvs:

* fokusera på att greppa varje ackord på ett avslappnat sätt (det jag pratade om i min senaste video)

* Öva på varje enskilt ackord-byte. Om du inte klarar av att göra detta utan att spänna dig går du tillbaka till föregående övning.

* Öva på plock-mönster (t.o.m. utan ackord till en början).

* applicera plock-mönster på ETT ackord

* Öva ackordbyte + plockmönster.

* Testa sätta ihop allt.

----

Vad gäller sk "stage fright" / scenskräck när kameran är på, har jag tyvärr inte hittat nån bättre metod än att öva *mycket* på att spela in. För egen del behöver jag fortf göra ganska många tagningar innan det släpper.

You are at GuitarMasterClass.net


Don't miss today's free lick. Plus all our lessons are packed with free content!

Don't miss today's free blues, jazz & country licks. Plus all our lessons are packed with free content!


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Alex Arvedahl
Oct 18 2022, 10:08 PM
Learning Chord Basher
Posts: 707
Joined: 14-September 14
From: Gothenburg, Sweden
Tack för feedbacken! Roligt att höra 🤩 Stämmer bra, jag tyckte kompositionen låter mycket bättre med detta mönstret så var inspirerande.

Bra att du bröt ner det i små steg!

Var det något eller några ackord/ackord-byte du inte tyckte jag greppade på ett avslappnat sätt?

You are at GuitarMasterClass.net


Don't miss today's free lick. Plus all our lessons are packed with free content!

Don't miss today's free blues, jazz & country licks. Plus all our lessons are packed with free content!
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Kristofer Dahl
Oct 19 2022, 02:24 PM
GMC Founder
Posts: 18.755
Joined: 15-August 05
From: Stockholm, Sweden
Det var inget som stack ut, men för egen del är ett avslappnat grepp fortfarande den största tekniska utmaningen. Tror aldrig jag kommer sluta öva på det.

Kan man ta ett ackord bra utan att spänna sig alls, så sätter man garanterat bytena i tid. Och som du påpekar själv bromsar du in innan varje ackordbyte.

You are at GuitarMasterClass.net


Don't miss today's free lick. Plus all our lessons are packed with free content!

Don't miss today's free blues, jazz & country licks. Plus all our lessons are packed with free content!


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Alex Arvedahl
Oct 21 2022, 11:17 PM
Learning Chord Basher
Posts: 707
Joined: 14-September 14
From: Gothenburg, Sweden
Det är inget jag har tänkt på innan faktiskt men det är svårare än jag trodde.

Jag känner att jag behöver öva en del för att få kläm på detta och slappna av mer.
Vill du ha en uppdatering om några dagar trots att det inte sitter? Eller ska jag öva mer och göra en uppdatering om drygt en vecka?

You are at GuitarMasterClass.net


Don't miss today's free lick. Plus all our lessons are packed with free content!

Don't miss today's free blues, jazz & country licks. Plus all our lessons are packed with free content!
Go to the top of the page
 
+Quote Post

8 Pages V  < 1 2 3 4 > » 
Reply to this topicStart new topic
1 User(s) are reading this topic (1 Guests and 0 Anonymous Users)
0 Members:

 




RSS Lo-Fi Version Time is now: 28th April 2024 - 10:43 PM