8 Pages V   1 2 3 > »   
Mentortråd för Alex! (Swedish mentoring), Neo soul oriented
Kristofer Dahl
Aug 29 2022, 11:02 AM
GMC Founder
Posts: 18.753
Joined: 15-August 05
From: Stockholm, Sweden
Tjena Alex,

Jag vill börja med att säga att ditt engagemang och dina framsteg är mycket inspirerande. Det är också riktigt kul att du ständigt vågar prova nya utmaningar och inte räds för tex en collab en ny genre!

Därför ska det också bli riktigt kul att få bli din mentor 🤗

Jag föreslår att vi börjar på en helt ny kula i denna mentor-tråd, och skulle därför vilja be dig berätta för mig vad som står högst upp på din prio-lista nu. Dvs vad för slags musik skulle du helst vilja kunna lira?

Du få gärna också inkludera en video från valfri artist/band, som skulle kunna utgöra ett delmål! (kortsiktigt eller långsiktigt - spelar ingen roll då vi gör detta förutsättningslöst i syfte att lägga up en ny plan för dig).

Inkludera också gärna en video där du själv spelar något som du tycker är representativt för din nuvarande nivå.

Spännande tider 😎

You are at GuitarMasterClass.net


Don't miss today's free lick. Plus all our lessons are packed with free content!

Don't miss today's free blues, jazz & country licks. Plus all our lessons are packed with free content!


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Alex Arvedahl
Aug 29 2022, 05:52 PM
Learning Chord Basher
Posts: 707
Joined: 14-September 14
From: Gothenburg, Sweden
Tjena Kris!

Tack för de fina orden smile.gif
Det ska bli spännande att ha dig som mentor också, jag tycker du är riktigt duktig och en inspiration.

Denna veckan kommer bli en mjukstart, jag ska till Stockholm onsdag-lördag för att hälsa på fruns familj men efter det är jag redo att öva för fullt cool.gif

Såhär skulle jag kunna beskriva de sakerna jag har övat det senaste på.

Ackord i en tonart.
Så dessa lektionerna:
https://www.guitarmasterclass.net/ls/Buildi...d-Progressions/
https://www.guitarmasterclass.net/ls/Buildi...d-Progressions/
Jag lärde mig väldigt mycket här och har en ok förståelse nu hur ackord i en tonart hänger ihop, men fortsätter gärna med liknande lektioner för att utveckla min rytm/ackord spelande.

Solo
Jag har övat en del på mitt vibrato och nu den senaste månaden har jag övat på denna lektionen
https://www.guitarmasterclass.net/solo-guit...sciante-lesson/

Gehör
Jag skulle vilja kunna höra ackord i enklare sånger och kunna spela dem. Både höra från instrument men också från sång.
Så den senaste veckan har jag lyssnat på en enkel instrumental version av Amazing Grace och försöker lista ut ackorden från den.

Här är en video när jag spelar John Frusciante Style Del 1-4 från igår. Den är inte perfekt men där har du en idé hur det ligger till.


Detta är gitarrister som inspirerar mig:
Mateus Asato
Marco Cirillo (En video när han spelar https://www.youtube.com/watch?v=LVgA5V9U8rQ)
Casper Esmann (En video när han spelar https://www.youtube.com/watch?v=Q2cjzKz2jw4)


Jag vet inte om vi ska fokusera på en del i taget eller om vi ska öva alla 3. Jag tycker det är utmärkt att börja på en ny kula angående detta så bara för att det är så här jag har övat innan betyder inte att vi behöver göra på samma sätt.

Säg till om du vill att jag förtydligar något smile.gif

You are at GuitarMasterClass.net


Don't miss today's free lick. Plus all our lessons are packed with free content!

Don't miss today's free blues, jazz & country licks. Plus all our lessons are packed with free content!


This post has been edited by Alex Arvedahl: Aug 30 2022, 06:42 AM
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Kristofer Dahl
Aug 30 2022, 07:16 AM
GMC Founder
Posts: 18.753
Joined: 15-August 05
From: Stockholm, Sweden
Tack!

Grymt bra lir i Frusciante lektionen, här sitter tajming och bends:arna!

QUOTE (Alex Arvedahl @ Aug 29 2022, 06:52 PM) *
Jag vet inte om vi ska fokusera på en del i taget eller om vi ska öva alla 3. Jag tycker det är utmärkt att börja på en ny kula angående detta så bara för att det är så här jag har övat innan betyder inte att vi behöver göra på samma sätt.


Alla de gitarrister du tar upp har ju i princip oskiljaktigt ackord- resp solospel. Så jag tycker också vi ska gå denna väg - dvs lära oss blanda in ackord i 'single note lines' och vice versa. Sjukt bra gitarrister f ö 🤩 Asato tycker jag är en av de absolut mest intressanta gitarristerna nu!

Att transkribera/lista ut andras spel utan att använda tabs torde vara det bästa sättet att fokuserat jobba på sitt gehör. Men i princip all övning på gitarren där du är mentalt närvarande (dvs inte kollar på TV eller liknande) bidrar till detta. Så jag föreslår att du fortsätter kika på detta på egen hand efter behov.

Jag skulle gärna vilja veta hur många positioner du har koll på i dur eller moll-skalan innan vi drar igång. Om du vill kan du visa mig genom att göra ett eget skal-diagram med vår skal-generator:

https://www.guitarmasterclass.net/scalegenerator/

Kan du tex alla positioner i någon tonart? Här är de för E-moll skalan:

You are at GuitarMasterClass.net


Don't miss today's free lick. Plus all our lessons are packed with free content!

Don't miss today's free blues, jazz & country licks. Plus all our lessons are packed with free content!


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Alex Arvedahl
Aug 30 2022, 10:37 PM
Learning Chord Basher
Posts: 707
Joined: 14-September 14
From: Gothenburg, Sweden
Tack smile.gif

Det låter riktigt bra och spännande tycker jag!
Min kunskap kring skalor är begränsad. Jag kan intervallerna för både dur och moll skalan så jag noterna på E strängen och om jag fick tänka en stund så kan jag rita ut noterna på de andra strängarna också men det är absolut inte flytande.

Jag kan tre positioner för moll pentatonic skalan. Det var din workshop "Fretboard Exploration" förresten som hjälpte mig att komma ihåg två nya positioner på pentatonic skalan.
Så t.ex. A moll pentatonic

You are at GuitarMasterClass.net


Don't miss today's free lick. Plus all our lessons are packed with free content!

Don't miss today's free blues, jazz & country licks. Plus all our lessons are packed with free content!
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Kristofer Dahl
Aug 31 2022, 08:54 AM
GMC Founder
Posts: 18.753
Joined: 15-August 05
From: Stockholm, Sweden
Ok grymt! Dessa positioner skulle jag säga att jag använder som mest när jag solar 👌

Med tanke på hur dina favorit gitarrister lirar, tycker det känns logisk att börjar jobba med en sju-toners skala typ dur- eller mollskalan.

Detta kommer öppna upp många dörrar. Bla kommer du kunna se hur de vanligaste ackorden "passar in" i dessa skalmönster. Nästa steg skulle sedan kunna vara att lägga till diverse utsmyckningar (embellishments) för att kunna skapa melodier med ackorden, smidigare övergångar, moderna sounds/voicings, basgångar etc

Jag föreslår att vi använder en av dessa lektioner som grund. Vi behöver inte nödvändigtvis lära oss hela, utan mer använda den som utgångspunkt.

https://www.guitarmasterclass.net/ls/Modern-Easy-Chords/
https://www.guitarmasterclass.net/ls/E-Open-String-Chords/

Meddela mig gärna vilken av dessa du föredrar!

You are at GuitarMasterClass.net


Don't miss today's free lick. Plus all our lessons are packed with free content!

Don't miss today's free blues, jazz & country licks. Plus all our lessons are packed with free content!


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Alex Arvedahl
Aug 31 2022, 04:30 PM
Learning Chord Basher
Posts: 707
Joined: 14-September 14
From: Gothenburg, Sweden
Toppen smile.gif

Låter riktigt spännande! Precis sånt som jag vill lära mig cool.gif

Som jag skrev tidigare så kan jag bara moll pentatoniska skalan, sju-toners skalan skiljer sig inte så mycket från den. Ska jag börja lära mig sju-toners dur eller mollskalan eller tar vi efterhand?

Jag är inte duktig på att improvisera, det blir inte så melodiskt. Är det ett hinder eller tar vi små steg med att blanda solo och ackordspel?

Jag föredrar denna lektionen https://www.guitarmasterclass.net/ls/E-Open-String-Chords/

You are at GuitarMasterClass.net


Don't miss today's free lick. Plus all our lessons are packed with free content!

Don't miss today's free blues, jazz & country licks. Plus all our lessons are packed with free content!
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Kristofer Dahl
Sep 1 2022, 08:24 AM
GMC Founder
Posts: 18.753
Joined: 15-August 05
From: Stockholm, Sweden
Perfekt! Vi ska definitivt ta små kliv - annars brukar det kunna kännas motigt.

Mitt första uppdrag till dig att lära dig part 1 här:
https://www.guitarmasterclass.net/ls/E-Open-String-Chords/

I samband med detta vill jag att du ska kika på den skalposition i E dur som Javier använder sig av:



Ser du att både ackorden och de öppna strängarna som Javier spelar på "passar in" i skalpositionen? Man kan beskriva detta som att ackorden spelas diatoniskt ("diatonic") - det vill säga att de är plockade från en och samma skala.

Försök att visualisera hela skalpositionen när du lär dig part 1, för jag kommer nämligen ge dig ett 'uppföljningsuppdrag' som bygger på detta 😎

You are at GuitarMasterClass.net


Don't miss today's free lick. Plus all our lessons are packed with free content!

Don't miss today's free blues, jazz & country licks. Plus all our lessons are packed with free content!


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Alex Arvedahl
Sep 1 2022, 07:58 PM
Learning Chord Basher
Posts: 707
Joined: 14-September 14
From: Gothenburg, Sweden
Grymt!

Jag börjar övar på måndag när jag är hemma igen smile.gif

Spännande, jag ser hur ackorden och alla noter passar in i positionen.
Jag har försökt att lista ut vad det är för ackord han spelar. Det första borde vara ett E dur, men det andra ackord är vad?

Och vilket tempo ska jag lära mig del 1 i?

You are at GuitarMasterClass.net


Don't miss today's free lick. Plus all our lessons are packed with free content!

Don't miss today's free blues, jazz & country licks. Plus all our lessons are packed with free content!


This post has been edited by Alex Arvedahl: Sep 1 2022, 08:58 PM
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Kristofer Dahl
Sep 2 2022, 08:40 AM
GMC Founder
Posts: 18.753
Joined: 15-August 05
From: Stockholm, Sweden
Perfekt,

Det stämmer att det första ackordet är Edur, nr två blir F#m7-add-11th

Men när man spelar/skriver denna typ av komp blir ackordnamnen ganska krångliga och framför allt ganska meninsglösa om man inte tex måste kommunicera harmoniken till en annan musiker.

Här utgår vi från Durskalan och kan på så sätt få fram massa nya, spännande och lättspelade ackord - utan att behöva svälja svårsmält musikteori.

Detta tänk är också nyckel till en modernare approach till harmonik på gitarren.

Jag tycker du ska ha originaltempot som målsättning och ge det en vecka. Sen spelar det ingen roll om du inte når dit - det viktigaste är ju att rytmen och tekniken sitter när du övar.

Och i detta sammanhang är ju dessutom inte vårt primära mål att du ska lära dig en till 'lesson' - utan att få upp ögonen för nya verktyg som kan ta dig närmare dina mål 😎

You are at GuitarMasterClass.net


Don't miss today's free lick. Plus all our lessons are packed with free content!

Don't miss today's free blues, jazz & country licks. Plus all our lessons are packed with free content!


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Alex Arvedahl
Sep 11 2022, 06:09 PM
Learning Chord Basher
Posts: 707
Joined: 14-September 14
From: Gothenburg, Sweden
Tjena Kris!

Hoppas allt är bra med dig.
Jag har haft feber hela veckan, det är bättre nu men har kunnat öva hyfsat trots det.

Jag har memorerat den skalpositionen nu och även utforskat den lite cool.gif

Rytmen från lektionen var klurig att lära sig och tog lite tid. Även F#m ackordet var lite knepigt för att inte nudda E strängen.

Jag kunde spela Part 1 på 75 bpm.
Här är min bästa take från idag, den är inte perfekt. Timingen är enligt mig bra förutom i sista delen av klippet. smile.gif

You are at GuitarMasterClass.net


Don't miss today's free lick. Plus all our lessons are packed with free content!

Don't miss today's free blues, jazz & country licks. Plus all our lessons are packed with free content!
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Kristofer Dahl
Sep 12 2022, 11:02 AM
GMC Founder
Posts: 18.753
Joined: 15-August 05
From: Stockholm, Sweden
Grymt, jag har spelat in ett svar till dig:

You are at GuitarMasterClass.net


Don't miss today's free lick. Plus all our lessons are packed with free content!

Don't miss today's free blues, jazz & country licks. Plus all our lessons are packed with free content!


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Alex Arvedahl
Sep 13 2022, 09:32 PM
Learning Chord Basher
Posts: 707
Joined: 14-September 14
From: Gothenburg, Sweden
Tack Kris! Kul med en video respons!
Jag har experimentat med detta nu i två dagar och tycker det är väldigt roligt än så länge smile.gif

Jag har utforskat skalan och upptäckt de nya tonerna i skalan. Och har skapat lite enklare melodier med främst double stops.

Ska jag väva in de andra toner i skalan i de två ackorden som är med i Javier's video eller ska jag fortsätta utforska skalan för att upptäcka toner som passar bra ihop och skapa nya ackord?

You are at GuitarMasterClass.net


Don't miss today's free lick. Plus all our lessons are packed with free content!

Don't miss today's free blues, jazz & country licks. Plus all our lessons are packed with free content!
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Kristofer Dahl
Sep 15 2022, 09:09 AM
GMC Founder
Posts: 18.753
Joined: 15-August 05
From: Stockholm, Sweden
Jag föreslår att du får en vecka på dig att komma på en egen liten komposition/variation.

Du kan då utgå fr Javiers lektion och skalan jag visat dig. Kommer du på någonting annat - 'utanför' denna ram - så går det givetvis också bra.

😎

You are at GuitarMasterClass.net


Don't miss today's free lick. Plus all our lessons are packed with free content!

Don't miss today's free blues, jazz & country licks. Plus all our lessons are packed with free content!


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Alex Arvedahl
Sep 18 2022, 06:33 PM
Learning Chord Basher
Posts: 707
Joined: 14-September 14
From: Gothenburg, Sweden
Tjena Kris,

Här är min lilla variation. Det blev två tagningar, gillade olika delar från båda så tog med de två.
Tajmingen var svår och det blev många tillfällen som jag inte spelade tight eller som jag tappade bort mig.
Jag fick dessutom sänka till 60 bpm jämfört med 75 bpm som jag spelade förra veckan. Det handlar om fokus, när jag ska fokusera på att skapa variationer så behövde tempot sänkas för att slippa fokusera lite mycket på det antar jag.

Jag tycker inte att det blev jättebra. Det var roligt men mycket svårare än vad jag trodde.
Var det såhär du tänkte dig? Är det ett steg i rätt riktning?

You are at GuitarMasterClass.net


Don't miss today's free lick. Plus all our lessons are packed with free content!

Don't miss today's free blues, jazz & country licks. Plus all our lessons are packed with free content!
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Kristofer Dahl
Sep 19 2022, 09:21 AM
GMC Founder
Posts: 18.753
Joined: 15-August 05
From: Stockholm, Sweden
Spännande Alex, detta är definitivt ett steg i rätt riktning. Några tankar:

* backingtracket byter tonart efter ett tag och då funkar det inte längre att spela E dur skalan.

* Du gör helt rätt som sänker tempot. Man skulle kunna säga att uppgiften jag gett dig förmodligen är på en 10x svårighetsgrad jämfört med vad du fått förut. Av det skälet tycker jag du ska prova detta en gång till helt utan ett backingtrack. Om du klarar av att hålla takten med foten (+ ev metronom) är detta att föredra - men tom detta kan du skippa nu när du ska ta dina första stapplande steg i denna utmaning.

* Pga av svårighetsgraden tycker jag inte att du ska försöka "jamma" fram nånting här - det är helt enkelt för tidigt för det. När jag utforskar en ny skala eller teknik tar det lång tid innan jag börjar använda det "on the fly" i ett jam. I början får man stegvis utforska ton för ton, långsamt. Därför tycker jag istället att du ska försöka skriva en komposition/variation.

You are at GuitarMasterClass.net


Don't miss today's free lick. Plus all our lessons are packed with free content!

Don't miss today's free blues, jazz & country licks. Plus all our lessons are packed with free content!


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Alex Arvedahl
Sep 19 2022, 12:06 PM
Learning Chord Basher
Posts: 707
Joined: 14-September 14
From: Gothenburg, Sweden
Tack för feedbacken! smile.gif
Jag antog att jag skulle ha med backingtracken med tanke på att det var över E Dur skalan som jag hade övat. Jag tycker absolut det låter bra och skönt att ta det i små steg så jag har eventuellt med en metronom nästa gång.

Jag är lite osäker på vad du menar med punkt 3.
Bra att sa att du brukar ta lång tid innan du använder nya skalor/tekniker i ett jam smile.gif
Ska jag experimentera fram en komposition/variation och sedan skriva ner det i t.ex. GuitarPro och sedan spela det?

En till fundering: Ska jag utgå främst från de två ackorden från Javiers lektion och sedan lägga till någon ton här och där så som du gjorde i din video förra veckan? För att utforska den ton för ton långsamt.

You are at GuitarMasterClass.net


Don't miss today's free lick. Plus all our lessons are packed with free content!

Don't miss today's free blues, jazz & country licks. Plus all our lessons are packed with free content!


This post has been edited by Alex Arvedahl: Sep 19 2022, 10:13 PM
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Kristofer Dahl
Sep 20 2022, 08:49 AM
GMC Founder
Posts: 18.753
Joined: 15-August 05
From: Stockholm, Sweden
QUOTE (Alex Arvedahl @ Sep 19 2022, 01:06 PM) *
En till fundering: Ska jag utgå främst från de två ackorden från Javiers lektion och sedan lägga till någon ton här och där så som du gjorde i din video förra veckan? För att utforska den ton för ton långsamt.


QUOTE (Alex Arvedahl @ Sep 19 2022, 01:06 PM) *
Ska jag experimentera fram en komposition/variation och sedan skriva ner det i t.ex. GuitarPro och sedan spela det?


Yes till båda dessa - det låter som ett mkt bra upplägg! Ett tips är att inte vara för snabb på att skriva ner i Guitar Pro utan spela istället många gånger det du jobbar på först. För egen del brukar jag hitta den mest naturliga fingersättning när jag spelat ett stycke ganska många gånger.

You are at GuitarMasterClass.net


Don't miss today's free lick. Plus all our lessons are packed with free content!

Don't miss today's free blues, jazz & country licks. Plus all our lessons are packed with free content!


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Alex Arvedahl
Sep 20 2022, 12:32 PM
Learning Chord Basher
Posts: 707
Joined: 14-September 14
From: Gothenburg, Sweden
Toppen! Det låter utmärkt cool.gif
Bra tips! Jag kör på detta i ungefär en vecka och sedan presenterar hur det blev smile.gif

You are at GuitarMasterClass.net


Don't miss today's free lick. Plus all our lessons are packed with free content!

Don't miss today's free blues, jazz & country licks. Plus all our lessons are packed with free content!
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Alex Arvedahl
Sep 25 2022, 08:54 PM
Learning Chord Basher
Posts: 707
Joined: 14-September 14
From: Gothenburg, Sweden
Tja Kris!
Hur är läget? smile.gif

Har följt dina tips och övat en del i veckan för att sedan komma fram till en komposition som jag gillar. smile.gif
Jag insåg att rytmen skiljer sig lite från originalet, men jag hoppas att det inte gör något.
Som du kan se i videon så hade jag kul och det var en rolig utmaning.

Jag lyckades inte få ner allt not för not i Guitar Pro men fick ner ett ungefär, vilket jag antar var viktigast cool.gif

Såhär blev det.

You are at GuitarMasterClass.net


Don't miss today's free lick. Plus all our lessons are packed with free content!

Don't miss today's free blues, jazz & country licks. Plus all our lessons are packed with free content!
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Kristofer Dahl
Sep 26 2022, 08:16 AM
GMC Founder
Posts: 18.753
Joined: 15-August 05
From: Stockholm, Sweden
FANTASTISKT!!! Du har skrivit en låt!!!

Kanske nåt för kommande collabs? 🤩🤩🤩

Måste smälta detta lite 😍

You are at GuitarMasterClass.net


Don't miss today's free lick. Plus all our lessons are packed with free content!

Don't miss today's free blues, jazz & country licks. Plus all our lessons are packed with free content!


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post

8 Pages V   1 2 3 > » 
Reply to this topicStart new topic
1 User(s) are reading this topic (1 Guests and 0 Anonymous Users)
0 Members:

 




RSS Lo-Fi Version Time is now: 27th April 2024 - 02:06 PM