8 Pages V  < 1 2 3 4 5 > »   
Mentortråd för Alex! (Swedish mentoring), Neo soul oriented
Kristofer Dahl
Oct 22 2022, 11:04 PM
GMC Founder
Posts: 18.755
Joined: 15-August 05
From: Stockholm, Sweden
Jag tycker du ska ge mig en uppdatering när du känner dig redo / alt när du vill ha feedback. Kämpa på! 👊

You are at GuitarMasterClass.net


Don't miss today's free lick. Plus all our lessons are packed with free content!

Don't miss today's free blues, jazz & country licks. Plus all our lessons are packed with free content!


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Alex Arvedahl
Oct 26 2022, 06:39 PM
Learning Chord Basher
Posts: 707
Joined: 14-September 14
From: Gothenburg, Sweden
Tjena

Hoppas det är bra med dig.
Känner att jag har kört fast lite de senaste dagarna och behöver lite nya tips vad vi ska jobba på.
Jag vet inte om du kan se och märker det men jag känner mig betydligt mer avslappnad när jag spelar.

Detta ackordet kämpar jag en del med för att kunna slappna av.
-2-
-4-
-2-
-4-
-X-
-X-

Jag tycker att det är bättre flöde nu och att det börjar arta sig. Det känns som det finns mer att jobba på men kan inte säga vad.

Vad är dina tankar?

You are at GuitarMasterClass.net


Don't miss today's free lick. Plus all our lessons are packed with free content!

Don't miss today's free blues, jazz & country licks. Plus all our lessons are packed with free content!


This post has been edited by Alex Arvedahl: Oct 26 2022, 07:23 PM
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Kristofer Dahl
Oct 27 2022, 11:54 AM
GMC Founder
Posts: 18.755
Joined: 15-August 05
From: Stockholm, Sweden
Riktigt trevligt - och jag kan def se framsteg i hur du greppar ackorden! 😎

Du har ju djupdykt i någonting nytt och upplevt stora framsteg. Detta brukar man få en kick av, och sedan när kicken lägger sig brukar det kännas segt.

Detta händer mig ganska ofta och därför brukar jag försöka förebygga det genom att alltid paralellt öva på helt andra grejer /musikstilar.

Med detta i åtanke, har jag förslag på en ny uppgift åt dig:

* Spela in låten du börjat skriva. Gärna i ett loopvänligt format, så att du kan jamma över den.

* Sen provar du att spela melodier / solo över dina ackord. Då ska du använda dig av E durskalan:




Om detta känns motigt, kan du även använda dig av den E maj-pentatoniska skalan ("major pentatonic"):



När du känner dig redo kan du shara en video med mig 🤗

You are at GuitarMasterClass.net


Don't miss today's free lick. Plus all our lessons are packed with free content!

Don't miss today's free blues, jazz & country licks. Plus all our lessons are packed with free content!


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Alex Arvedahl
Oct 27 2022, 06:34 PM
Learning Chord Basher
Posts: 707
Joined: 14-September 14
From: Gothenburg, Sweden
Tack! Det är kul att höra 🤩

Låter rimligt nu när du säger det.
Av nyfikenhet, vad för saker brukar du öva på parallellt?

Ska jag öva på denna nya uppgiften i parallell med fingerstyle eller fullt fokus på att spela melodier?

Spännande! Har inte så mycket erfarenhet av att jamma, men ska jag försöka landa på ackordtoner eller bara köra på och se hur det blir?

You are at GuitarMasterClass.net


Don't miss today's free lick. Plus all our lessons are packed with free content!

Don't miss today's free blues, jazz & country licks. Plus all our lessons are packed with free content!
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Kristofer Dahl
Oct 28 2022, 08:10 AM
GMC Founder
Posts: 18.755
Joined: 15-August 05
From: Stockholm, Sweden
Min vanligaste kombo är att jag varvar aggressiv teknikövning (typ "shred" eller metal) i kombination med 'bluesigare' grejer (tex blueslicks eller ackordspel i still med vad vi gör i denna tråd).

Kul att du frågar 🤗

QUOTE
Ska jag öva på denna nya uppgiften i parallell med fingerstyle eller fullt fokus på att spela melodier?


Syftet med denna nya uppgift är ju delvis att ge dig verktyg för att inte förlora inspiration/tempo i ditt övande. Därför känner bäst själv av hur mkt du vill öva på respektive uppgift.

Båda är ju extremt givande - så ur ett pedagogiskt perspektiv spelar det inte så stor roll.

QUOTE
Spännande! Har inte så mycket erfarenhet av att jamma, men ska jag försöka landa på ackordtoner eller bara köra på och se hur det blir?


Vilket som! 😎 Båda är bra approacher, igen - välj det som du tycker funkar. Sedan behöver du verkligen inte känna att du måste klämma fram ett häftigt jam, utan tanken är mer att du experimenterar tills du hittar någon melodi/soloslinga du tycker funkar, ungefär som du gjorde när du skrev ackordföljden.

You are at GuitarMasterClass.net


Don't miss today's free lick. Plus all our lessons are packed with free content!

Don't miss today's free blues, jazz & country licks. Plus all our lessons are packed with free content!


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Alex Arvedahl
Oct 31 2022, 03:13 PM
Learning Chord Basher
Posts: 707
Joined: 14-September 14
From: Gothenburg, Sweden
Häftigt, kul att du har liknande upplägg.

Efter att ha båda dessa övningar i några dagar nu så gillar jag det skarpt. Vissa dagar är jag mer motiverad att spela melodier än fingerstyle och vice versa.

Låter bra! Jag ska försöka att posta en uppdatering om några dagar 👊

You are at GuitarMasterClass.net


Don't miss today's free lick. Plus all our lessons are packed with free content!

Don't miss today's free blues, jazz & country licks. Plus all our lessons are packed with free content!
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Alex Arvedahl
Nov 2 2022, 07:29 AM
Learning Chord Basher
Posts: 707
Joined: 14-September 14
From: Gothenburg, Sweden
God Morgon!
Hoppas allt är bra. Här på västkusten har det verkligen blivit höst med regn och rusk.

Spelade in en ny video igår. Som jag nämnde ovan så fick jag ny energi av detta och kul att variera sitt övande.
En del melodierna blev improviserade och en del hade jag tänkt ut innan. Tajmingen blev väl sådär också.


Vad tycker du?

You are at GuitarMasterClass.net


Don't miss today's free lick. Plus all our lessons are packed with free content!

Don't miss today's free blues, jazz & country licks. Plus all our lessons are packed with free content!


This post has been edited by Alex Arvedahl: Nov 2 2022, 07:57 AM
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Kristofer Dahl
Nov 3 2022, 08:46 AM
GMC Founder
Posts: 18.755
Joined: 15-August 05
From: Stockholm, Sweden
Härligt! Riktigt kul att denna övningsstrategi funkar för dig, som sagt - personligen skulle jag nog inte kunna leva utan den 🤩

Jag tycker detta var en riktigt bra improvisation, med massa bra melodier och framförallt så bygger du hela tiden mot climax vilket ju är ett måste om man vill behålla lystnarna.

Det finns också mkt att jobba på här, först och främst vad gäller timing och handsynkning. Men jag är inte jätteoroad eftersom detta är improviserat och du bitvis sätter till 100%. Ju mer spännande man improviserar desto mer sårbar blir man för misstag.

Med tanke på hur bra detta gick - så bli jag fruktansvärt nyfiken på vad som skulle hända om du valde ut några delar och "övade ihop" ett solo till din låt?

You are at GuitarMasterClass.net


Don't miss today's free lick. Plus all our lessons are packed with free content!

Don't miss today's free blues, jazz & country licks. Plus all our lessons are packed with free content!


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Alex Arvedahl
Nov 3 2022, 12:10 PM
Learning Chord Basher
Posts: 707
Joined: 14-September 14
From: Gothenburg, Sweden
Tack! Väldigt roligt att höra 🤗 Hade inte någon tanke att bygga mot climax utan tänkte bara att det skulle vara fint att matcha ackordspelandet med lite lugnare i versen och mer tempo i refrängen.

Jag tycker timing för solospel är betydligt svårare än timing för ackordspel. Som du säger så hoppas/tror jag att det blir bättre om det är ett övat solo istället för improvisation.

Absolut, jag kan välja ut det jag gillade bäst för att sätta ihop och öva till ett solo 🤩
Jag ska till Malmö i några dagar i början av nästa vecka, men ska försöka få ihop en video innan det 😎

You are at GuitarMasterClass.net


Don't miss today's free lick. Plus all our lessons are packed with free content!

Don't miss today's free blues, jazz & country licks. Plus all our lessons are packed with free content!
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Alex Arvedahl
Nov 6 2022, 09:13 PM
Learning Chord Basher
Posts: 707
Joined: 14-September 14
From: Gothenburg, Sweden
Här är en ny update. Som sagt så är jag i Malmö i några dagar nu så kommer inte kunna öva och ville få ut en video innan.

Gjorde så som du sa och valde ut några delar och sedan satte ihop det. Blev även många delar som jag ville ändra.
Timingen är väl sisådär fortfarande, enligt mig så låter timingen bättre under refrängen.

Sedan så har jag inte lärt mig hela låten utantill ännu utan behövde kolla på datorn en del för att komma ihåg vad jag skulle spela.
Det är väl det främsta jag kan komma på. Sen är det lite andra saker, som att lite buzz på vissa noter och att melodin under andra versen skulle vara klar innan nästa refräng började.

Men vad tycker du?

You are at GuitarMasterClass.net


Don't miss today's free lick. Plus all our lessons are packed with free content!

Don't miss today's free blues, jazz & country licks. Plus all our lessons are packed with free content!
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Kristofer Dahl
Nov 6 2022, 09:53 PM
GMC Founder
Posts: 18.755
Joined: 15-August 05
From: Stockholm, Sweden
Yes, jag tror det finns bra potential i strukturen.

För att vi ska kunna få ett bra intryck behöver du få upp 'flytet' med lite mer övning - och då kommer du sannolikt också sätta de grejer du kommenterade själv på!

Kör hårt!

You are at GuitarMasterClass.net


Don't miss today's free lick. Plus all our lessons are packed with free content!

Don't miss today's free blues, jazz & country licks. Plus all our lessons are packed with free content!


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Kristofer Dahl
Nov 9 2022, 09:37 AM
GMC Founder
Posts: 18.755
Joined: 15-August 05
From: Stockholm, Sweden
Här är ett tips när du övar på detta:

You are at GuitarMasterClass.net


Don't miss today's free lick. Plus all our lessons are packed with free content!

Don't miss today's free blues, jazz & country licks. Plus all our lessons are packed with free content!


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Alex Arvedahl
Nov 10 2022, 12:52 AM
Learning Chord Basher
Posts: 707
Joined: 14-September 14
From: Gothenburg, Sweden
Tack så mycket! Som du säger är det något jag har velat lära mig länge så toppen med konkreta exempel på hur jag faktiskt kan blanda.
Tycker även att kompet och solospelet inte har smält ihop riktigt, förhoppningsvis så smälter de ihop med detta.

Ska absolut testa detta i några dagar och sedan se om det är något jag kan använda.

You are at GuitarMasterClass.net


Don't miss today's free lick. Plus all our lessons are packed with free content!

Don't miss today's free blues, jazz & country licks. Plus all our lessons are packed with free content!
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Alex Arvedahl
Nov 10 2022, 10:29 AM
Learning Chord Basher
Posts: 707
Joined: 14-September 14
From: Gothenburg, Sweden
En fundering, när jag spelar högre upp på halsen så blir det en annan fingersättning om jag tänker rätt för att tonerna ska stämma med kompspelet?

T.ex. dessa ackord
-0-----0-
-2-----0-
-1- ---2-
-2-----4-
----------
----------

Blir något sånt här? De blir visserligen inverterade, men det kanske funkar?

-9-----0-
-9-----10-
-9- ---11-
--------9-
----------
----------

You are at GuitarMasterClass.net


Don't miss today's free lick. Plus all our lessons are packed with free content!

Don't miss today's free blues, jazz & country licks. Plus all our lessons are packed with free content!


This post has been edited by Alex Arvedahl: Nov 10 2022, 11:27 AM
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Kristofer Dahl
Nov 11 2022, 10:40 AM
GMC Founder
Posts: 18.755
Joined: 15-August 05
From: Stockholm, Sweden
Inte bara att det funkar, det blir mkt mer spännande och intressant om du fortsätter att utforska nya 'voicings' i durskalan.

Du behöver verkligen inte tänka att du bara 'får' spela vissa toner - utan prova olika kombinationer i durskalan tills du hittar det du gillar och som har hanterbar fingersättning!

You are at GuitarMasterClass.net


Don't miss today's free lick. Plus all our lessons are packed with free content!

Don't miss today's free blues, jazz & country licks. Plus all our lessons are packed with free content!


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Alex Arvedahl
Nov 15 2022, 11:05 PM
Learning Chord Basher
Posts: 707
Joined: 14-September 14
From: Gothenburg, Sweden
Strålande!

Har experimentat med detta nu sen i fredags. Det var svårt i början trots att jag höll bara på band 1-4.
Det har börjat att lossna, idag spelade jag någorlunda fritt över halsen och det börjar låta musikaliskt. Det var otroligt roligt, tiden bara flög iväg 🤩

När jag försökte spela med mitt kompspår så var det mycket svårare, men det löser sig med lite mer övning.
Det var två saker framförallt som var svårt.

* Jag tänker för att detta ska passa in med kompet så ska jag spela fingerspel när kompet kör fingerspel och sedan sturmming när kompet kör strumming. Det var bytet mellan strumming och melodispel som var svårt även att få till timingen på strummingen.

* Jag tror att ovan löser sig med lite övning men det som var svårast var att "hinna med". Alltså kompet ser ut ungefär såhär,
Attached Image
Då börjar jag spela E på första baren och sedan en melodi på andra baren för att och sedan lokalisera var F#m... ackordet är så jag hinner spela den på tredje baren osv. Det blev alltså ackord en bar, melodi en bar, ackord en bar osv osv. Det lät ganska stressat och inget vidare.

Min idé är att jag börjar spela E ackord på första baren och sedan melodi på andra och tredje baren. Fjärde baren skulle kunna vara paus. För att sen spela E6 ackordet på femte osv.
Så jag behöver inte spela varje ackordändring utan bara spela ackord i början av varje melodifras.

You are at GuitarMasterClass.net


Don't miss today's free lick. Plus all our lessons are packed with free content!

Don't miss today's free blues, jazz & country licks. Plus all our lessons are packed with free content!
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Kristofer Dahl
Nov 17 2022, 08:49 AM
GMC Founder
Posts: 18.755
Joined: 15-August 05
From: Stockholm, Sweden
Din slutsats låter rätt.

Du har ju redan ett "kompspår" som ger dig harmoniken - så det finns inget skäl att tex stressa till grundtonen (aka "root note") vid varje ackordbyte. Om det inte är så att du tycker det låter jättrebra när både solo och komp spelar samma ton. Men oftast blir det "kaka på kaka" och bäst resultat får man när varje instrument i mixen hittar "sin grej".

När du solar - har du testat att välja lite mer slumpvisa toner som har lätt fingersättning ( = är lätta att spela) - men vara mer nitisk med att följa kompens rytm?

Om man sätter tajmingen / rytmen - så brukar man kunna komma undan med nästan vilket 'note choice' som helst om du håller dig till durskalan.

----

Detta var bara lite brainstorming - överlag tycker jag du ska köra på nu när du är inspirerad. För även om det känns svårt så gör du just nu sjukt snabba framsteg!

You are at GuitarMasterClass.net


Don't miss today's free lick. Plus all our lessons are packed with free content!

Don't miss today's free blues, jazz & country licks. Plus all our lessons are packed with free content!


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Alex Arvedahl
Nov 17 2022, 09:21 PM
Learning Chord Basher
Posts: 707
Joined: 14-September 14
From: Gothenburg, Sweden
Nu klarnade det!

Det är inget jag har testat, men kommer göra det.
Jag är med på hur du tänker. Det känns ju rimligt att de ska komplettera och skapa harmoni istället för att spela samma toner.

Nu vet jag vad jag ska fokusera på.
Tack så mycket, riktigt kul att höra 👊

You are at GuitarMasterClass.net


Don't miss today's free lick. Plus all our lessons are packed with free content!

Don't miss today's free blues, jazz & country licks. Plus all our lessons are packed with free content!
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Alex Arvedahl
Nov 23 2022, 09:29 PM
Learning Chord Basher
Posts: 707
Joined: 14-September 14
From: Gothenburg, Sweden
Tjena Kris! Hur är läget?
Nu har jag äntligen fått lite kläm på detta och det börjar låta bra.
Jag tror ögonöppnaren för att kunna spela detta var just att ta toner med lätt fingersättning istället för att hålla sig strikt till det underliggande ackordet t.ex.

Det var lättare att hitta ackord mellan band 1-4 snarare än högre upp på halsen.

Jag försökte ta min solo melodi som jag gjorde i början av November och använda delar av den.
Vad tycker du?

You are at GuitarMasterClass.net


Don't miss today's free lick. Plus all our lessons are packed with free content!

Don't miss today's free blues, jazz & country licks. Plus all our lessons are packed with free content!
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Kristofer Dahl
Nov 24 2022, 08:44 AM
GMC Founder
Posts: 18.755
Joined: 15-August 05
From: Stockholm, Sweden
Härligt! Jag tror vi bevittnar embryot till en ny, fräsch stil ta form 🤩

Vi kan tydligt se hur du använder de nya skalpositionerna på ett musikaliskt sätt, och inte bara spelar de toner du har memorerat. Detta är en enligt många den svåraste delen.

Högsta prio är nu för dig att sätta tajmningen - då kommer detta blir fullt njutbart. Detta brukar bli bättre med tiden, men för att påskynda det föreslår jag att du aktivt jobbar på att stampa takten med foten.

Det är ett helt ovärderligt verktyg: genom att stampa takten både när du spelar in kompet och solo, försäkrar du dig om att liret är synkat med musikens puls. Jag skulle även rekommendera att du åtm till en början övar på detta med metronom/trummaskin/backing track.

Riktigt bra jobbat 👊

You are at GuitarMasterClass.net


Don't miss today's free lick. Plus all our lessons are packed with free content!

Don't miss today's free blues, jazz & country licks. Plus all our lessons are packed with free content!


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post

8 Pages V  < 1 2 3 4 5 > » 
Reply to this topicStart new topic
1 User(s) are reading this topic (1 Guests and 0 Anonymous Users)
0 Members:

 




RSS Lo-Fi Version Time is now: 27th April 2024 - 06:09 PM